Garda – Bådfart er Konge

Rapport fra stævne den 11-13. marts 2022 i Torbole, Gardasøen. Skrevet af Jens Kristian Andersen.

Nordenden af Gardasøen er et af de mest ikoniske steder at sejle i hele verden, da omgivelserne er smukke, vinden rigelig og forudsigelig samt arrangøren, Circolo Vela Torbole, er en meget professionel organisation. Der er styr på tilmelding, kompetent dommerbåd, god havn med læ samt egen restaurant. Da bjergene i øst og vest af Gardasøens nordende er stejle klipper og der er omkring 300 meter til bunden af søen, har sejlklubben investeret i selvsejlende mærker. Det er smart for de ligger præcist, men man skal lige sikre læ mærkes placering en ekstra gang ved 5 minutteren, da dommeren kan have justeret positionen.

Med en 19 timers non-stop tur derned, havde Martin Mikkelsen og undertegnede besluttet at tage af sted tirsdag middag, således at vi kunne få to dage med sejlads oveni stævnet. Christian Reed havde indlagt en tur over Schweiz for at hente en ny mast som passer til det nyanskaffede sejl. De to dage gav så Martin mulighed for at afprøve, og justere, sit nye Doyle Sejl med hjælp fra Florian Raudaschl (Sejlmageren).

Onsdagen gik med bådudpakning og en tur på vandet med to østrigere og en tysk Finnjolle ven fra Hamborg, Søren Sørensen. Her blev det klart at vi havde fin krydsfart, samt at den sædvanlige ’under klipperne strategi’ skulle benyttes samtidigt med at man skulle holde øje med vindspring som der normalt ikke er der. Man skulle for en gang skyld ikke helt ind til klippen og skrive sit navn.

Efter en god lang nats søvn/besvimelse blev det torsdag. Efter at have ventet på vinden blev det til et par timer på søen hvor selskabet var udvidet med Christian Reed. Turen afslørede at Christian lige manglede det sidste, men det blev efterfølgende lokaliseret til at være forkert trim. Igen kunne vi godt følge med på kryds, men østrigerne havde en fordel på lænseren.

Konge sejlads på Garda. Vinder af stævnet Florian Raudaschl i AUT 3

Ugen inden stævnet var der ca 30 tilmeldt stævnet, men Corona og andet godt havde reduceret ikke bare de danske deltagere, men også andre landes deltagere. Skippermødet blev derfor afholdt for en begrænset flok på 13 dygtige Finnjollesejlere. Beskeden var klar, vi sejler 12.30 og I må gå på vandet når vi sætter Finnjolleflaget. Vær klar, for der går 30 minutter fra flaget er oppe, til varselssignalet lyder. Banen blev lagt i nordenden ud for Torbole og ret tæt på havnen. Egentligt meget bekvemt.

Første sejlads – kommer afsted men er lidt pakket ned i starten, efter et kort slag til højre for at få fri vind går det mod klippen. Holder lidt yderbane på bagbord da de som ligger på layline går meget højt og kommer godt op til topmærket.. Lænseren er klassisk Garda, bom umiddelbart efter mærket og bagbord halse med kraftige pump og så overplat når båden planer. Gå dybt. Der skal virkeligt trækkes igennem, men så flyver jollen også.

Anden sejlads, bedre start sammen med Christian Reed til læ som veksles til luv for at få frit spor. Christian vender tidligere end alle andre fordi han har set det flyttede topmærke. Jeg forsejler mig en del, men er med i toppen. Christian er første mand ved den selvsejlende prop, men mister en båd på lænseren (som skulle sejles som i første sejlads) og vinder det meste tilbage på krydset. Sejler virkeligt hurtigt på anden lænser, indtil han uden nogen form for varsel kæntrer til luv. Jeg kører direkte på mærket, mens Michael Gubi lige skal have en bomning for at matche Fantasticaens ’ skæringsvinkler og dække sejler som er bagud. Det koster ham en placering, og gør at der efter fredagens sejladser er 4 sejlere med samme pointscore på 2. pladsen. På første pladsen var Florian Raudaschl med lutter første pladser, baseret på overlegen lænsefart og normal krydsfart.

Jens Kristian Andersen, DEN 246, blev en flot nr 4 i stævnet. Her runder han i hælene på Christian Reed Rasmussen i DEN 306.

Fredag aften blæste det meget atypisk fra syd så forventningerne til lørdages sejlads var sat til kraftig vind når vinden kom omkring middag lørdag. Lørdag morgen kom til en stort set blank sø med dis, hvor vi blev sendt ud i let vind. Første sejlads var udlagt under forventning om at den vind som kunne ses syd på søen ville blæse igennem. Det gjorde den ikke før godt op af andet forkortede kryds, så det blev til 1 time og 20 miutters sejlads, hvor der kunne pumpes inden for regel 42 på den sidste lænser. På krydset var det ren Kastrup uden at man kunne se det. Lettere frustrerende.

Anden sejlads lørdag var en gentagelse af fredagens sejladser, med den krølle at der på den sidste lænser var træthed at spore selv i den spidse ende af feltet hvor der var halvhjertede pump på bølgerne på den sidste lænser. Man skulle holde øje med såvel egen besætning, samt hvad der skete på de andre både. Martin laver her en god start, får et godt spor mod klippen, men får ikke omsat det til en topposition ved topmærket.

Søndag var der lovet solskin og fin vind. Så dagen startede med højt solskin, is på presseningen og stive skøder i jollen. Efterhånden som solen kom på jollepladsen forsvandt isen, mens vinden lod vente på sig. Klokken 11.50 blev vi sendt ud til en Ora på 8 til 10 m/s. En tur under klippen, men ikke helt ind og så dragrace mod topmærket. Jeg mister Kristian Sjøberg på lænseren, men sejler mig op på andet kryds til en anden plads ved topmærket. Kristian slipper kun lige forbi på lænseren, men misser næsten bomningen så målgangen må være blevet afgjort med målfoto. Lænseren er her meget brutal, da der skal pumpes hårdt og kort for at få båden til at plane, for derefter at ’køre’ overplat og holde stævnet oppe fra bølgerne. Atypisk skal man være på styrbord halse hele vejen ned. Florian Raudaschl har nu 5 førstepoladser, og tager i havn fulgt af et par stykker, herunder en træt Martin og Christian med et forvredet knæ.

Der blev sejlet om den ny slags ‘selvsejlende’ mærker. Smart når der er 200-300 meter dybt.

Sidste sejlads starter kort efter i plus 10 sekundmeter, med en tur under klipperne hvor starten er ’vundet’ af Paolo (Starbåds gast) i ITA 11, tæt forfulgt af Kristian, Michael og undertegnede som ikke rigtigt kunne få drev i skuden på bagbord halses kryds. Efter et vildt ridt på lænseren, kommer der et kryds hvor jeg får spolet front trioen ind. Vi kommer rundt stort set samtidigt, men ITA 11 bestemmer sig for at lave en pludselig og hurtig luv kæntring. Når sådan cirka lige rundt om ham og rider mod bundmærket på en olm og vild tyr, hvor der skal sættes en bomning i skabet for at nå mållinien. Får bommet i fin stil, men skødet ryger ud af klemmen (ja, der burde have været en panikknude) og en luvkæntringen starter. Jeg tænker at det skal være løgn, styrer under sejlet og får hevet skødet ind og reddet situationen.

Sejler meget træt i havn, for at pakke jolle, præmieoverrækkelse og så starte turen hjem. Og når Dieselprisen er næsten 20 kr/liter, og man også har købt et nyt sejl samt lejet lejlighed på kortet, så skal man have en makker med frisk Visa kort med på tanken i Sydtyskland, når tankpasseren siger: ’No money on card’! Ellers kommer man ikke videre den aften.

Det var i den grad en god start på sæsonen 2022. Og ser frem til Gold Cup midt maj i Malcesine ca 10 kilometer mod syd.

Resultater: https://www.circolovelatorbole.com/clientfiles/regatta/attachments/20220313142800_fr-01—.htm

Leave a Reply

Your email address will not be published.