Vedligehold og forbedring

Friktionsmodstand – myter og fakta

Jens Kristian har fået ny-eloxeret sit sværd. Det ser pænt ud, men er ikke årsagen. Læs mere om hvordan vandmodstand på jolle, sværd og ror opstår og kan reduceres. Sidst i dette opslag kan du læse, hvordan du selv kan få renoveret dit sværd.

Jens Kristian beretter:

Et Finnjollesværd lever et skjult liv, hvor man som sejler ser meget lidt til det. Altså medmindre man kæntrer, og da holder man mere fast i det for at få jollen på højkant og komme videre med sin sejlads. Jeg har sjældent studeret overfladen på mit sværd under de konditioner😊

Hvornår har du sidst checket dit sværd?
2019 Finn Gold Cup – Melbourne, Australia, Robert Deaves

Sværdet er lavet af aluminium og eloxeret for at kunne tåle det maritime miljø. Men sådan en eloxering holder ikke evigt, og slet ikke når den bliver slidt lidt hver gang sværdet hæves og sænkes. Over tid kommer der hul, og så dannes der hvid ’ir’ og nogen gange dybere huller i materialet, især når man sejler i saltvand.

Sværdet på min Finnjolle har over de sidste års tid siddet fast i sværdkisten, indtil båden kom i vandet og fik et bestemt skub i nedadgående retning. Jeg har et par gange modvirket dette ved at vokse sværdet for at give det en beskyttende hinde. Men måtte også erkende, at en mere permanent løsning skulle findes.

Efter at have taget det ud, kunne jeg konstatere at eloxeringen over det område, som sværdkisten dækker, stort set var væk, samt at overfladen på flere andre områder var meget ru. Tid til en ny eloxering.

Efter meget søgning er det lykkedes at finde et sted i nærheden af, hvor jeg bor, som først renser den gamle eloxering af (med syre), og så lægger en ny på. 1 dags tid, og 700 kroner senere, så har jeg et meget fint og ’nyt’ sværd. Billedet viser ikke, hvor fint det er blevet, men mere begrænsningerne i min mobil telefons kamera. Det er helt jævnt med en fin grå overflade. De striber der kan ses, skyldes forskellig struktur i aluminiummet, som er kommet i forbindelse med forarbejdningen af sværdet. Havde jeg taget et ´før´ billede, så havde det vist en overflade med halvrunde slibespor og med en ødelagt/ujævn overflade.

‘Efter’ foto af Jens Kristians sværd

Og så det store spørgsmål: Er overfladen på sværdet vigtigt for bådens fart? Det korte svar er: Ja! Ligesom overfladen på roret er det.
Det kan du læse meget mere om i denne artikel, som går ind i teorierne og kommer med gode anvisninger til overfladebehandling af skrog, ror og sværd.
Konklusionen for en Finnjolle er:

  • Skroget skal være uden ridser og huller i gelcoat.
    Poler overfladen fra stævn til hæk. Brug ikke voks efterfølgende.
    Hold skroget rent.
  • Sværd skal være uden huller i eloxeringen.
    Hold sværdet rent.
    Du kan vælge at polere sværdet, men det er noget skidt at gribe om et glatpoleret sværd, når man er kæntret. Så det undlader de fleste.
  • Roret skal være uden ridser og huller i overfladen, samt uden skader på for-, bag- og underkant.
    Poler og hold roret rent.

Hvis dit sværd trænger til en behandling så hjælper jeg gerne med såvel kontakt som det praktiske.

P.S. Jeg ville gerne have, at sværdet havde fået en såkaldt hård eloxering, men den er der ikke nogen firmaer, som tilbyder til enkelt emner. Den kræver, at de stiller deres produktionsapparat helt om til dette, samt at processen tager 4 gange så lang tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.